fredag 28 september 2012

En speciell upplevelse.

Leo och jag besökte idag en dam som har en alzheimerdiagnos.Hon blir alltid jätteglad och pigg när vi kommer och vi brukar göra många aktiviteter när vi är där.Dagens besök kom dock att bli lite annorlunda än vanligt.

Leo väntar!

Normalt så brukar hon komma och öppna ytterdörren när vi kommer (ibland har vi passat in med hemtjänsten som släppt in oss) men idag fick jag stå länge utanför dörren och ringa på och även ringa på telefonen.Jag hann att bli lite orolig att något hänt henne och var på väg att ringa hemtjänsten och berätta.Då hör jag henne innanför dörren och så till slut öppnar hon.Hon hade legat och vilat så därför tog det tid innan hon kom till dörren.Trots att hon inte verkar må så bra så staplar hon ut i köket för att ge Leo en egeninköpt godis som hon alltid gör när vi kommer.Hon är glad att vi är där men lite ledsen att hon inte orkar leka med Leo som hon brukar.

Gumman berättar att hon inte har sovit på hela natten och att hon ramlat under natten.Hon verkar orolig och förvirrad och trött.Jag tänkte att det kanske var bäst att hon fick vila idag så jag föreslog att jag och Leo kunde sitta hos henne i sovrummet om hon ville lägga sig.Det ville hon så när hon lagt sig sa jag till Leo att lägga sig hos henne så hon kunde klappa honom.Under några minuter verkar hon fortfarande orolig och har svårt att koppla av,men så stryker hon honom på halsen och sedan på ryggen och jag ser att hon blir mer och mer avslappnad.Så efter 5-10 minuter sover hon lugnt med Leo intill sig.Jag sitter på en stol vid sängen och allt är helt stilla.

Efter ca 20-30 minuter vaknar hon och då verkar hon mycket piggare och lugnare.Hon skrattar och gullar med Leo och frågar mig om han fått något vatten.Vi pratar en stund om lite av varje innan det så är dags för oss att lämna gumman.Hon följer oss till dörren så hon kan låsa den när vi gått.Det blev nog fortsatt vila för henne under resten av dagen och jag hoppas att hon mår bättre nästa vecka när vi ska besöka henne igen.

Trött whippetpojke <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar