tisdag 26 februari 2013

Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Idag var det meningen att Leo och jag skulle besöka en dam som nyligen varit bortrest hos sina anhöriga.När vi kom till hemtjänstlokalen så visade det sig att personen i fråga inte blivit informerad/förberedd på vårt besök eftersom samordnaren inte hunnit kolla sin mail dit jag skickat de nya tiderna.
Eftersom personalen skulle städa hos personen så passade det inte så bra att vi gick dit just idag.Så blev det med det och vi gick då "in på vår kammare" Leo och jag och så passade jag på att planera lite inför kommande besök osv. Leo han fick vila och gnaga ben.


På eftermiddagen var det dags för ett besök på Träffpunkten och på planeringen stod agillity.Tyvärr inte en enda deltagare denna gång heller och även om jag inte ser det som ett direkt nederlag så liknar jag mig själv med matadoren i Tjuren Ferdinand som ville visa hur tapper han var med sin cape och sitt svärd...Det skulle ju kunna vara hur kul som helst...

Jag tror att det beror på att det är så pass pigga pensionärer som besöker Träffpunkten att det nog inte är lika intressant och spännande med hund eftersom de kan tillgodose det behovet själv om de vill.Men Leo och jag kommer fortsätta ändå.Vi minglar lite istället och passar på att träna då vi har så fina ytor att göra det där.


Jag kan berätta hur jag tänkte med dagens aktivitet.Jag byggde alltså upp en bana med mattor,tunnel,rockringar och koner.Detta var meningen att göras tillsammans med deltagarna,vi skulle gemensamt komma fram till banans utformning.
  • På de olikfärgade,runda mattorna skulle olika tricks utföras tex sitt,snurra,ligg och stå upp på baktassarna.Där har man kunnat ha en deltagare vid varje matta som lockar Leo till tex ligg.Eller så får den deltagare som för Leo genom banan utföra alla momenten i banan och sedan växlar man hundförare.
  • Tygtunneln är ju inga konstigheter.Deltagarna ska få Leo att gå igenom. 
  • Efter tunneln satte jag upp några koner där deltagaren tillsammans med Leo går slalom.
  • Sista momentet var att få Leo att hoppa genom rockringar som hålls på olika höjd av ett par deltagare.

Aktiviteten idag var tänkt som såväl fysisk aktivitet och även socialträning genom samarbetsövning (främst vid banbyggandet).Minnesträning blir det då det gäller att komma ihåg vilken aktivitet som ska göras på de olika mattorna.

När besöket på Träffpunkten led mot sitt slut kom personalen som jobbar där in till oss.De lekte med Leo,kastade boll och busade.Han fick en rejäl lekstund och det märktes att han hade roligt.
Roligt hade även personalen som skrattade och kröp på alla fyra på golvet och busade med Leo, det rockades med rockringar och stämningen var verkligen på topp.Snacka om friskvård av personal! Kanske blir vår nya inriktning ;-) Hur kul som helst och det förgyllde min dag!

Som rubriken lyder Det blir inte alltid som man tänkt sig...men det kan ju bli bra ändå! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar