fredag 28 oktober 2011

Ännu en härlig vårdhundsdag!

Idag har Leo och jag varit hos två nya hemtjänstbrukare.
Vi var först hos en dam som lider av depression.Hon hade enligt personalen pratat mycket om Leo, men också uttryckt en oro för att han kanske inte skulle tycka om henne.När vi kom så hälsade Leo på henne och jag la hans filt på golvet bredvid henne och han satt där och blev klappad och hon pratade med honom om hur fin han var mm.Vi samtalade en stund och tittade på Leo-bilder medans vi drack lite kaffe.Hon vände sig ofta till Leo och klappade om honom och pratade med honom och gav honom godis.Leo's uppmärksamhet var riktad mot henne även om han då och då tittade på mig som för att jag skulle bekräfta att han gjorde rätt.
Jag gav henne en bild på Leo som hon skulle få behålla och det var mycket uppskattat, för då skulle hon kunna visa anhöriga.

Sen frågade jag henne om hon skulle vilja hjälpa mig att träna Leo med apporteringen.Jag bad henne kasta iväg hans handske och sedan säga till honom hämta den.Detta gick hur bra som helst och Leo lämnade den till henne på ett bra sätt.Hon blev jätteglad och fick prova igen med samma resultat.Jag tackade henne för hennes hjälp och sa att det märktes att hon var van vid hundar.Det hördes att hon blev stolt!
Sedan gick vi ut till vardagsrummet och jag satte Leo på en stol framför henne.Hon klappade honom och kramade honom och fick lite fina whippet-pussar tillbaka, vilket hon verkligen uppskattade. Hon fick borsta honom och under hela tiden så pratade hon med honom.Jag såg att de hade jättefin kontakt så jag var bara passiv åskådare och lät henne hållas.Hon sa till honom att lägga sig, och då gjorde han det :-) 
När vi skulle gå så tackade hon för besöket och personalen hjälpte henne att lägga sig att vila. Hon tackade säkert 5-10ggr, och det märktes mycket tydligt att det här var uppskattat.Hon var otroligt glad och tacksam, jätteroligt!


Nästa dam hade också varit deprimerad en tid.Vi hälsade som vi brukar och satte oss i köket.Jag positionerade Leo på en stol intill henne så hon kunde klappa och krama honom ordentligt.Sedan la jag honom på sin filt på golvet intill henne.Eftersom Leo inte hunnit få så mycket vila sedan förra besöket så lät jag honom sova där medans damen och jag pratade en stund.
Hon pratade om tidigare hundar hon haft och som anhöriga hade haft.Hon var lite ledsen över att hon inte kunde ha hund och det blev lite känslosamt.Jag berättade för henne att jag och Leo skulle komma flera gånger och besöka henne och det uppskattade hon mycket.Hon fick också kort på honom och det skulle hon visa sin dotter sa hon med ett leende.
Jag visade henne godisgömman och hon fick fylla den, sedan tittade vi på när Leo hittade alla godisar.Det tyckte hon var spännande.Sedan fick hon hjälpa mig att träna apportering och då gick vi ut i hennes hall,på hennes intiativ,och där kastade hon handsken som Leo sedan hämtade till henne.Detta upprepade vi några gånger och hon berömde Leo för att han var så duktig.
När vi går tillbaka till köket så föreslog jag att vi skulle kolla om Leo kunde några trix.Jag visade att han kunde "snurra",sedan fick hon försöka och hon blev så glad när hon lyckades få honom att snurra.Vi gjorde samma sak med "sitt fint" och "ligg" och hon var så stolt över att hon också kunde få Leo att göra konster.Sedan visade jag att han kunde ligga och ha godis på tassarna utan att ta det.Hon tyckte Leo var såååå duktig.

Idag berättade personalen att damen vi besökte i tisdags hade varit uppe och kokat sin gröt imorse. Hon brukar alltid sova eller vara lite trött på morgonen annars. Om det har med hundbesöket att göra eller inte det kan man undra.... :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar