tisdag 6 december 2011

Vårdhundsjobb!

Idag har Leo och jag varit iväg på jobb.Det är en gammal man som är blind och som för det mesta ligger i sin säng.Han orkar helt enkelt inte sitta uppe längre stunder.Som ni kanske förstår är det inte helt lätt att komma på övningar att göra.Vi brukar mest prata och så får han klappa och känna på Leo's päls på olika ställen på kroppen.Hur känns pälsen på huvudet,hur känns den på kroppen?Hur känns Leo's nos?Varm,kall,torr,fuktig?Lite så har vi jobbat.
Denna gången fick Leo ligga bredvid mannen i sängen.Vi pratade om resminnen idag.Det hade inte så mycket med hund att göra men det blev ändå en trevlig stund.Då och då kom lite frågor om Leo och även om vår andra hund som jag berättat om för honom.Han skrattar och ler och verkar väldigt nöjd.Jag hade positionerat Leo på mannens vänstra sida för att locka mannen att använda sin vänstra arm mer.Han sträcker sig i början efter Leo med höger hand och jag visar honom rätt och efter en liten stund klappar han Leo även med vänster hand (om än med knuten hand men ändå).

Leo ligger och myser bredvid mannen 
(tyvärr dålig bildkvalité pga dålig belysning och taget med mobilkameran)


Dokumenterat framsteg: Använder vänster hand! 
(Man blir bara så glad!)


När det var dags för oss att gå så tackade han så mycket för besöket och vi var så välkomna tillbaka.När jag håller honom i handen så kramar han den hårt och så säger han "Jag ska sjunga en sång för dig".Så sjöng han med sin lite gammelhesa,skrala röst och jag kunde bara le.Jag blev otroligt rörd och glad och om Leo och jag förgyllde hans dag bara hälften så mycket som han förgyllde min,då har vi gjort stordåd idag!

Besöket avslutades och när jag står i hallen och sätter på mig ytterkläderna så hör jag mannen sjunga lite mer inne i sitt sovrum, i sin ensamhet...

  

3 kommentarer:

  1. Oj vad jag blir salig när jag läser din blogg med din goa fina Leo som förgyller livet på våra äldre brukare jag blir så lycklig och det blir min servicehund Jacky oxå två fina hundar
    Kram från oss

    SvaraRadera
  2. Har precis börjat läsa din blogg! Blir så glad! Jag är sjukgymnast på vuxenhabiliteringen i Örebro där vi börjat lite smått med terapihund (en schäfer). Jag önskar verkligen att detta ska bli mer tolerant, och att det kanske finns plats även för whippets då jag är mycket förtjust i den rasen och är god vän med en whippetkännelägare. Läser bloggen med stor entusiasm :)

    mvh
    Madde

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni gillar bloggen :) Hundar är ett fantastiskt "arbetsredskap" inom vård och omsorg.Jag hoppas verkligen att det sprider sig till fler platser i landet.
    Och visst Madde,whippet är en helt underbar ras som man bara måste älska!

    SvaraRadera