onsdag 15 februari 2012

WHO!

I måndags hände något märkligt.Jag jobbade på mitt vanliga hemtjänstjobb och höll på att laga lunch till en av våra brukare då jobbmobilen ringde.Det var en kvinna som presenterade sig vid namn och sa att hon arbetade på uppdrag av WHO (Världshälsoorganisationen).Redan här började jag bli lite irriterad för min första tanke var att det var nån slags försäljare och jag förstod inte hur sjutton hon kunde ringa på den mobilen.Jag stod ju mitt i potatiskok och järpstekning!
När hon fortsatte så kom det fram att hon var journalist och ville träffa mig och Leo och följa med oss ut på jobb.Hon ville göra en intervju och ta lite bilder på Leo i arbete.Problemet var bara att hon bara skulle vara kvar här till på onsdag,dvs idag,så det måste ske snarast.Jag förklarade för henne att det krävdes tillstånd av antingen brukare eller/och anhöriga för att jag skulle kunna ta med henne ut på jobb och att det var ganska kort varsel.Så frågade jag henne om hon skulle kunna ringa mig lite senare eftersom jag höll på att jobba.

När hon ringde igen vid arbetsdagens slut så förklarade jag igen det här med tillstånd och så frågade jag hur hon kommit på att kontakta mig.Hade hon pratat med någon på kommunen eller så?Hon sa att hon intervjuat en forskare (namnet har jag glömt i nuläget) och sedan var det lite annat folk på vägen.Tel.nr till mitt arbetslag hade hon sedan enkelt hittat och vår samordnare hade sedan lämnat ut numret till arbetsmobilen (då journalisten tydligen varit väldigt påstridig).Jag sa att jag lovade att kolla upp om vi kunde få till ett tillstånd under tisdagen (som egentligen var min lediga dag) för att hon sedan skulle kunna följa med på jobb på onsdagen (idag).

Mailet från journalisten.
Hej Ingela,

Här lite info om vad det är jag håller på med: Jag är utskickad av WHO:s regionala kontor för Europa (det ligger i Köpenhamn) för att skriva om och ta bilder av äldres villkor och äldres hälsa i fem europeiska städer - Stockholm, Amsterdam, Prag, Udine och Tbilisi. Detta i samband med att världshälsodagen i år handlar om hälsosamt åldrande.

Min uppdragsgivare vill gärna ha exempel på kreativa initiativ som kan främja äldres hälsa, och jag tycker vårdhunden Leo låter som ett sådant initiativ.
Jag har redan intervjuat bl a forskare, äldre människor och en busschaufför på en busslinje för äldre. I morgon åker jag till Solna för att skriva om projektet Villgott.

Jag hoppas som sagt kunna intervjua dig och, om det går, någon äldre person, plus ta bilder av dig och hunden i första hand, av den äldre om hon/han går med på det.

Hoppas det går att ordna! Jag ringer dig i morgon eftermiddag.

Vänliga hälsningar 


Hela tisdagen ägnade jag mig åt att maila,ringa,maila,ringa...tur att Bettan (fd projektledaren) ställer upp och hjälper till.MASen,som jag egentligen ska vända mig till nu när Bettan har annat jobb,hade tyvärr semester så jag blev lite stressad när mailet jag skickade till henne kom tillbaka med meddelandet om semestern.Tur att Bettan finns och kunde hjälpa till!Vi lyckades till slut få till ett tillstånd hos en av damerna som var med på fotograferingen till roll-up:en till läkarmässan i höstas.
Idag var journalisten med mig på förmiddagen och tog bilder och såg lite hur vi jobbade.Jag berättade om olika resultat vi sett hos de äldre vi besökt,hur vår utbildning sett ut,om skillnaden mellan utbildad och outbildad hund inom vården.Jag gav henne information om effekter av djurkontakt och så tipsade jag henne om att besöka vårdhundskolans hemsida för mer information om vårdhundar.
Leo,ja han fick hämta tvätt,leta godis i godisgömman,hämta olika plastdjur när vi gjorde vår "gissningstävling".Så fick gumman borsta honom och gosa förstås.Lugnet sänkte sig under slutet av vårt besök då Leo låg på en stol och sov så gott med en gumma som framåtlutad låg på honom och bara mös :-) Det är välbefinnande det.

Enligt journalisten så kommer den färdiga texten att vara på engelska,och hur mycket det blir kunde hon inte riktigt svara på eftersom det är andra som kommer "klippa och klistra".Texten kommer i alla fall att publiseras på WHO's hemsida så småningom.Spännande!

Eftermiddagen tillbringade Leo och jag på Träffpunkten där vi hade gruppaktivitet och mingel.Leo skötte sig helt exemplariskt och det togs en hel del kort även här,men av Träffpunktens personal.

Trött Leo tillsammans med "brorsan"Lucky.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar