lördag 26 november 2011

Rullar på!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något nytt här på bloggen, det har varit lite fullt upp kan man säga. Men jag ska försöka uppdatera er lite på vad som hänt den senaste tiden.
Förra tisdagen var Leo och jag till goa kurskamraten Tina på hennes jobb. Det var så roligt att ses igen då det var några veckor sedan sist. Hennes sötnos Casper fick en födelsedagspresent (i efterskott) av Leo och det märktes att han gillade den.

Casper's present, en frisbee i latex(gummi). Naturligtvis i "vårdhundsgrönt" hihi.

Anledningen till att vi var på Tinas jobb var att vi brukar delta i deras "Hundcirkel". Då samlar de en del av de äldre på boendet och har hundaktiviteter. Med på cirklarna är också Marie med blivande vårdhunden Axa. Ni kan tro att det är uppskattat av de boende att få göra saker med hundarna. Vi har haft allt från godissök, olika hinderbanor, femkamp, hundskötsel och mycket, mycket mer. En gång lät vi de boende mäta olika delar på hundarna, tex svansar, nosar, ben. Sedan jämförde vi hur mycket längre svans Casper hade jämfört med Leo osv. Det var jättekul!

Fö så har vi nu i veckan haft avslut på ett av våra vårdhundsjobb. Det är uppdraget vi haft tillsammans med Rehab-teamet (dvs Landstinget). När Rehab var hos gumman första gången hade de gort ett balanstest. Nu när det var sista besöket så gjordes testet igen. Resultatet blev att hon kanske inte stod lika länge i de olika positionerna som första gången, MEN hon hade blivit säkrare och stod längre ifrån stödet (i detta fall diskbänken). Vid det första testet hade hon stått precis intill stödet, nästan så det snuddade, nu stod hon en hel armslängd ifrån.
Det vi eftersträvade när vi fick uppdraget var just att hon skulle känna sig säkrare och våga lite mer. Jag kan tycka att vi kom en bra bit på väg. En gång när vi var där så hade hon precis tränat sidgång genom att gå sidledes runt köksbordet och borstat Leo. Vi höll på att hjälpas åt med att plocka undan sakerna då hon rätt vad det är går och bär på en stol. Då skrattar hon till och säger förvånat "Nämen titta vad jag gör! Tala inte om det för någon för då tror de väl att jag är tokig". Hon glömde helt enkelt bort att hon "inte kunde" bära runt på stolar och bara gjorde. Rätt häftigt tycker jag!
I alla fall så denna sista gången så tog vi en långpromenad tillsammans och Leo var så duktig och gick vid sidan av hennes rollator hela tiden. Han höll noga koll på att Ulrica från Rehab var med också, då hon ibland gick lite bakom för att kolla gummans gång. Det gäller att hålla flocken samlad :-)
Vi stannade till i en park där Leo och gumman lekte apport.

Leo tar godis fint, fast han står på två ben hihi.

Hade förberett en balansövning till men eftersom gumman blev lite trött så valde vi att använda de krafter som var kvar till promenaden hem igen. Det jag förberett var att "snitsla" en bana med Leo's leksaker. Sedan skulle gumman leda Leo fram till dem så han kunde plocka upp och lägga dem i en hink som hon skulle hålla ner till honom. Jag hade "provkört" Leo dagen innan tillsammans med Fanny så jag visste att det skulle gå, men det får bli en annan gång.

Leo kan även ta godis fint med fyra tassar på marken hihi.

På onsdag är det då dags för Läkarstämman i Älvsjö. Det blir spännande! Fotona till "roll-up'en" blev bra, nu undrar jag bara vad texten kommer att bli. Vi har även ordnat kommunmaterial som beskriver vårt arbete med vårdhund i hemtjänsten. Jag antar att det är det som är mest intressant för vårdhundsskkolan mfl, fina vårdhundsteam kan ju Ingeborg få fram hur många som helst....men det är klart, det finns ju bara EN Leo...och han är min... 

Avlutar med en fin bild på Leo och kompisen Casper. Bilden är tagen i påskas och vädret var, som ni kan se, fantastiskt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar